Fakta om krop, bevægelse og smerter i muskler og led

Kroppen er bygget til at blive brugt. Derfor er det stillesiddende arbejde foran skærmen i sig selv en belastning - også selv om du har en god stol og andet ergonomisk udstyr.

For at undgå gener og muskelsmerter, skal dine muskler være stærke, og du skal søge for at variere din arbejdsstilling og holde små pauser mange gange i løbet af arbejdsdagen.

Hvorfor gør det ondt?

Symptomerne skyldes ikke nødvendigvis arbejdet ved skærmen. Men det kræver opmærksomhed, hvis du arbejder længe med pc eller tablet i fastlåste arbejdsstillinger. Hør professor Karen Søgaard forklare, hvorfor det egentlig er så belastende at sidde stille ved skærmen (Video: VFA):

Brug de ømme muskler

Det er ikke farligt at bruge de muskler, som gør ondt. Tværtimod. Fysisk aktivitet og træning er den bedste kur mod smerter i nakke, skuldre og ryg. Her forklarer overlæge Ole Steen Nielsen, hvad du kan gøre hvis du har ondt i din nakke eller ryg (Video: VFA):

Hold øje med symptomerne

Du bør holde øje med de kendte symptomer, når du arbejder meget ved skærmen - uanset om det er en stationær computer, en bærbar eller mobile enheder.

Her er de mest almindelige symptomer på, at noget er galt:

  • Ømhed, spændinger og myoser i armen, skuldrene og nakken - måske kombineret med hovedpine og rygsmerter.
  • Smerter i ydersiden af albuen og i håndleddene.
  • Prikken, snurren og følelsesløshed i fingre og hænder.
  • 'Tunge arme' og en diffus følelse af træthed i underarmen og hånden.
  • Kolde og ømme hænder og led.

Smerter er individuelle

Husk, at smerter er en individuel oplevelse, som påvirkes af flere faktorer i livet. Det er ikke kun kroppens fysik, der afgør, hvor ondt det gør i ryggen. Vores psyke og vores sociale relationer har også stor betydning.

Når man er glad for kollegerne og sit arbejde, kan man glemme smerter, mens en periode med problemer hjemme eller på arbejde kan forværre oplevelsen af smerter. Læs mere om sammenhængen mellem det fysiske, det sociale og det psykologiske.


Senest revideret den 7. september 2020