Case: "Vi starter med planken..."

Hver formiddag kl. 10 samles en gruppe medarbejdere hos Nykredit i Taastrup til 10 minutters træning. Det styrker både fysikken og effektiviteten i arbejdet, mener både ledelse og medarbejdere. Og så er det sjovt at være sammen...

"Vi starter altid med planken", fortæller Birgit Budolfsen, der er tillidsrepræsentant i afdelingen for erhvervs support hos Nykredit i Taastrup. "Så fortsætter vi med wall-sitting, og derefter er det forskelligt, hvad folk gør: Nogle strækker ud, nogle laver elastikøvelser, nogle laver styrkeøvelser og andre tager 2-3 gange op og ned af trapperne".

Det har været fast rutine i et par år, at de der vil tager 5-10 minutters fælles træning kl. 10. I perioder er der så mange deltagere, at de må dele sig i to hold. Og træningen har en klar, positiv effekt, mener Birgit Budolfsen:

"Mange af os er lidt oppe i årene, og vi har virkelig gavn af at styrke musklerne og strække ud. Men det handler også om at få et afbræk i det koncentrerede arbejde ved skærmen og klare hjernen. Og så får vi snakket og grinet lidt sammen, og det er jo med til at styrke fællesskabet", siger hun.

Et afbræk er nødvendigt

Vicedirektør Michael Jacobsen, der er chef for afdelingen, er helt enig:

"Et afbræk i arbejdet er nødvendigt, ellers bliver man træt i hovedet og så falder effektiviteten. Samtidig er det med til at styrke sammenhold og arbejdsglæde. Jeg oplever helt klart, at vores aftaler om motion er til gavn for både medarbejderne og arbejdspladsen som helhed".

"Jeg tror også, det er vigtigt, at jeg som leder bakker tydeligt op om, at det er ok at holde en pause ind imellem. Selvfølgelig skal det ikke misbruges, men det har jeg heller aldrig oplevet, at nogen gør", siger han.

Tre råd om motion på arbejdet

Michael Jacobsen og Birgit Budolfsen har tre råd om motion på arbejdspladsen, som de er helt enige om:

  • Ledelsen skal bakke op og sætte tydelige rammer, så det bliver klart for alle, hvad der er accepteret på arbejdspladsen.
  • Pres ingen - det skal være frivilligt at deltage. Folk kan have deres egne, private grunde til ikke at deltage, og det skal respekteres.
  • Giv frihed under ansvar - lad medarbejderne selv bestemme, om de vil lave planken, gå en tur eller noget helt tredje, som giver afbræk og energi. Bare de holder sig inden for de grænser, som er aftalt.
     

Wall-sitting er en god måde at styrke musklerne i lår, baller og ryg.

 


Senest revideret den 7. september 2020