Håndbog: Undgå smitte på kontorarbejdspladser

En ny håndbog fra Sundhedsstyrelsen giver inspiration og praktiske løsninger til, hvordan I kan fremme gode vaner og bremse smitten på kontoret ved hjælp af nudging - det diskrete puf, som ofte virker bedre end regler og påbud.

Eksempler fra hæftet: Et karrikeret kontormiljø med 'færdselsregler' og et helt konkret forslag til at regulere færdslen ved indgangen.

Sundhedsstyrelsens håndbog "Undgå smitte på kontorarbejdspladser" indeholder konkrete forslag til, hvordan man på kontorarbejdspladser nemt kan indrette sig, så risikoen for smitte bliver mindre.

Håndbogen tager direkte afsæt i covid-19 epidemien, men de bagvedliggende tanker (og en del af de konkrete råd og løsninger) kan også bruges, hvis I vil påvirke andre former for adfærd på kontoret. Det kan fx være for at skabe mere variation og bevægelse i hverdagen.

Alle forslag og eksempler i håndbogen er baseret på anvendt adfærdsvidenskab – bedre kendt som nudging. Nudging er relevant som værktøj, da de fleste godt ved, at de bør holde afstand og også har et ønske om at gøre det. Alligevel sker det ikke altid. Det kan skyldes, at vi er uopmærksomme eller glemmer den hensigtsmæssige handling, og her
kan nudging hjælpe med at ‘puffe’ adfærden i en sund retning.

Håndbogen er opdelt i seks temaer:

1. God og sikker ankomst om morgenen: Indgangspartiet på arbejdspladsen er et vigtigt sted at gribe ind. Her kan vi sikre, at medarbejderne spritter hænder af allerede før de træder ind på arbejdspladsen, og vi kan sikre, at medarbejderne holder fornuftig afstand ved at møde ind forskellige steder og på forskellige tidspunkter.

2. Afstand når man skal fra A til B på arbejdspladsen: Medarbejdere, gæster og andre brugere bevæger sig op og ned ad trapper, fra kontor til kontor og frem og tilbage på gangene. Hæftet præsenteres løsninger, der mindsker smitterisikoen ved trapper, gange og elevatorer.

3. Gode siddevaner til frokost og pauser: Ved hjælp af tape og simple afmærkninger, gør I det let og intuitivt at holde afstand til kollegaerne ved frokostbordet, huske håndspritten og holde afstand i køen til buffeten.

4. Møder med god afstand: Møderum skal indrettes, så det er let og intuitivt at gøre det rigtige – uden at det tager fokus fra formålet med mødet. Løsningen er visuelle  reminders, eksplicitte budskaber og en hensigtsmæssig placering af interiør og skilte.

5. Rene hænder og god afstand ved toiletterne: God håndhygiejne og afstand i køen til toiletterne er vigtigt for at undgå smittespredning på arbejdspladsen. Afstandsmarkører og reminders kan bidrage til at sikre, at så mange som muligt vasker hænder og bruger håndsprit ved toiletterne.

6. Det gode kontorarbejdsmiljø: Pladsen på kontorer er generelt blevet mindre de seneste år, og vi sidder tættere end nogensinde. Derfor er det vigtigt at overveje, hvordan I holder mere afstand end normalt, får luftet mere ud og sikrer den gode hygiejne på
kontorarbejdspladsen.


Senest revideret den 14. september 2020