Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen for dig. Du accepterer ved at fortsætte.

OK, det er forstået.Læs mere om vores brug af cookies.
  • Min side
  • Om hjemmesiden
  • Nyhedsbrev
  • Kontakt
BFA Logo Negativ
KROP & KONTOR- Ergonomi og bevægelse på kontoret
  • Kroppen på kontoret 
    • Fem små film om ergonomi på kontoret
    • |Væk fra skrivebordet 
      • Hold mikropauser
      • |Sundt at afbryde stillesiddende adfærd
      • |Find jeres egen aktive kultur
      • |NEAT: Gode idéer til aktivt kontorarbejde
      • |GOSH: Bedre service - flere skridt
    • |En arbejdsplads i bevægelse 
      • Ice-breakers
      • |Udfordringer, lege og sange
      • |Aktiviteter i grupper
      • |Styrketræning og udstrækning
      • |Månedens motion
      • |Yoga mod stress
      • |Kvalitative bevægelser
      • |Aktive pauser
      • |Øvelser mod smerter
    • |Fakta om smerter
    • |Symptomer på slid
    • |Qi gong eller elastikøvelser? 
      • Video: Martin Spang Olsen
    • |Kost og bevægelse
  • |Skærmarbejdet 
    • "Sid ordentligt på stolen!"
    • |Hjemmearbejdspladsen
    • |Mus, tastatur og skærm
    • |Mobilt arbejde og distancearbejde 
      • Case: Den Digitale Hotline
      • |Fordele og ulemper ved mobilt arbejde
      • |Case: Nyt skrivebord hver dag
      • |Bærbare arbejdsstillinger
    • |Det kan I gøre sammen
    • |Det kan du selv gøre
    • |Pas på øjnene foran skærmen 
      • Regler om skærm og øjne
  • |Nudging 
    • STRÆK UD når du kan: Fem nudge til kontoret 
      • Erfaringer fra fire arbejdspladser
      • |Flere idéer til nudge på kontoret
    • |Nudging-guiden: Lav jeres egne løsninger
    • |Hvornår er et nudge et nudge?
    • |Hvorfor gør vi det ikke bare?
    • |De fem nudging-strategier
    • |Sådan får I kollegerne med
    • |Fire gode eksempler
  • |Sundhedsfremme 
    • Sundhed på arbejdspladsen 
      • Det brede sundhedsbegreb
      • |Sundhedsstyrelsens model
      • |Luxembourg-deklarationen
    • |Syv sunde arbejdspladser 
      • Aalborg Universitet
      • |Bornholms Regionskommune
      • |If Forsikring
      • |Københavns Kommune
      • |Rigshospitalet
      • |SAS Danmark
      • |Vejle Voksenservice
    • |Sundhed og det sociale fællesskab 
      • Fællesskabet motiverer
      • |En ballast i svære tider
      • |Fælles sundhed skaber social kapital
    • |Projekt 'Krop og Kontor'
    • |Projekt 'Sund Arbejdsplads'
    • |Husk etikken i sundhedsfremme 
      • Syv refleksionsspørgsmål
  • |Gang i forebyggelsen 
    • APV - det vigtigste redskab 
      • Dialogbaseret APV og trivselsarbejde 
        • Case: APV-pakker i Horsens
        • |Case: APV-dialog i Jyske Bank
    • |Træning halverer sygefraværet
    • |Husk etikken i forbyggelsen
    • |Skriv arbejdsmiljø på indkøbslisten 
      • Få indflydelse på indkøbene
      • |Gode råd til nyt udstyr
      • |Husk variation
      • |Samarbejder om indkøb
      • |Stå-måtter uden om aftalen
      • |Nordea påvirker stol før indkøb
    • |Dialogværktøj: Vejen til en sundere arbejdsplads
    • |Historiefortælling og sundhedsambassadører 
      • Sundhedsambassadører
      • |Historiefortælling
    • |Case: Fokus på at forebygge
  • |Ledelsens rolle 
    • Lederen er afgørende
    • |Sundt arbejdsmiljø er guld værd
    • |Ledelse og sygefravær
    • |Sundhedspolitik
    • |Erfaringer fra arbejdspladserne 
      • Lederens engagement er afgørende
      • |Involver medarbejderne
      • |Motivation
      • |Forankring
      • |Anerkendelse
      • |Sundhed handler om kultur
  • |Kloge indkøb til kontoret 
    • Overblik: Her kan kloge indkøb gøre en forskel
    • |Hvem gør hvad i indkøbet?
    • |En god indkøbspolitik
    • |Samarbejde med indkøberne
    • |Indflydelse på de centrale aftaler
    • |Indflydelse på de lokale aftaler
    • |Udnyt jeres decentrale råderum
    • |Case: Godt samarbejde i ATP
    • |Case: Produktudvikling på Rigshospitalet
    • Min side
    • Om hjemmesiden
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt

Min side

  • Overblik: Her kan kloge indkøb gøre en forskel
  • Hvem gør hvad i indkøbet?
  • En god indkøbspolitik
  • Samarbejde med indkøberne
  • Indflydelse på de centrale aftaler
  • Indflydelse på de lokale aftaler
  • Udnyt jeres decentrale råderum
  • Case: Godt samarbejde i ATP
  • Case: Produktudvikling på Rigshospitalet
  • Forside »
  • Kloge indkøb til kontoret: Husk arbejdsmiljøet, når I køber nyt »
  • Borde til Sundhedsplatformen: Rigshospitalet med i udviklingen
Gem side ved at oprette dig som bruger her

Borde til Sundhedsplatformen: Rigshospitalet med i udviklingen

Hvis standardløsningen ikke er god nok, kan man måske få udviklet et helt nyt produkt. Det lykkedes for Rigshospitalet i forbindelse med udviklingen af et mobile arbejdsstationer til Sundhedsplatformen.

I forbindelse med indførelse af Sundhedsplatformen er der brug for at rulle mobile it-arbejdsstationer rundt på stuerne ved stuegangen. Det krævede udvikling af et særligt rullebord, som Rigshospitalet har fået afgørende indflydelse på.

Målet med Sundhedsplatformen er netop, at lægen skal kunne gøre registreringsarbejdet helt færdigt, mens han er ved patienten - og det forudsætter at it-udstyret kan fragtes med overalt.

Ikke tilfredse med standardbordet

"I første omgang valgte leverandøren et standard rullebord, som for så vidt var solidt og stabilt, men som gav nogle væsentlige ergonomiske problemer", forklarer Jette Duckert, ergonomisk konsulent på Rigshospitalet.

"Bordet havde bl.a. en udtræksplade til tastatur og mus, som ikke gav ordentlig armstøtte. Det gav dårlige arbejdsstillinger, som ud fra en faglig vurdering ikke var tilfredse med", forklarer hun.

Ind i produktudviklingen

Derfor gik Rigshospitalet i direkte dialog med leverandøren om at udvikle et nyt rullebord, som kan bære det forholdsvis tunge udstyr, indstilles til gode arbejdsstillinger, og som samtidig er let og smidigt at manøvrere rundt på stuer, gange og møderum.

"Vi kontaktede samtlige centerledelser og bad de lokale arbejdsmiljøgrupper om hjælp til at teste den oprindelige løsning. Rigtig mange sagde ja, og vi fik rigtig mange og meget nyttige tilbagemeldinger, som bekræftede vores betænkeligheder", siger Jette Duckert.

Med støtte i brugernes og arbejdsmiljøgruppernes respons gik arbejdsmiljøafdelingens folk tilbage til leverandøren for at finde en bedre løsning. I forhold til det oprindelige bord har den nye arbejdsstation bl.a. fået en bedre støtte for albuerne, tastaturpladen kan låses fast og skærmen kan hæves og sænkes uafhængigt af tastaturet.

Positivt samarbejde

En første version af det nyudviklede bord blev leveret i sensommeren 2016, men allerede nogle måneder senere havde producenten en ny og endnu bedre løsning klar. Siden da er de første versioner også blevet opgraderet.

"Samarbejdet med leverandør og producent har været meget positivt og konstruktivt. De har været optaget af at finde en god løsning, og vi er meget tilfredse med både processen og resultatet", siger Jette Duckert.

"Resultatet er blevet rigtig godt og giver en helt tilfredsstillende ergonomi ved stående arbejde. Til gengæld er det ikke velegnet til at sidde ved, bl.a. fordi der ikke er plads til knæene. Derfor skal den mobile arbejdsstation suppleres af faste skærmarbejdspladser på afdelingerne. Det er et uundgåeligt kompromis".

Det nyudviklede rullebord vil fremover blive tilbudt andre hospitaler som en integreret del af 'pakken' omkring Sundhedsplatformen.

  • Hent brugsanvisningen til arbejdsstationen her (pdf)

Senest revideret den 10. april 2018

Åbne kontormiljøer

Aabnekontorer (1)
Tre målrettede guider giver bud på, hvordan man kan tackle problemer i eksisterende åbne kontormiljøer.

Læs mere her

Husk de helt basale ting: Mus, tastatur og skærm

Musogtastatur (1)

Læs mere detajleret om valg af skærm, tastatur og mus her

Mere om skærmarbejde på Arbejdsmiljøweb

Boks1

Ergonomi på kontoret

Indretning af kontorarbejdspladsen

Arbejde i åbne kontorer

Om at arbejde hjemme

Arbejde på farten

Nyhedsbrev fra KropogKontor.dk

* indicates required
  • Forside »
  • Kloge indkøb til kontoret: Husk arbejdsmiljøet, når I køber nyt »
  • Borde til Sundhedsplatformen: Rigshospitalet med i udviklingen

Læs om cookies

BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration, Studiestræde 3, 3. sal, 1455 København K.
Tlf: 33 93 12 55. Mail: sekretariat@3bar.dk