Fakta: Variation er nøglen til forebyggelse af smerter

Hvis du har meget computerarbejde, er der risiko for, at du før eller siden få ondt i nakke, skuldre eller arm. Variation er nøglen til at forebygge smerter og gener.

Godt udstyr er ikke nok til at undgå smerter ved skærmarbejde: Variation er nøglen til at forebygge skader og gener på kontoret. Hør Karen Søgaard fra Syddansk Universitet forklare, hvorfor og hvad man kan gøre (Video: vfa.dk):

Derfor opstår der smerter

De mest almindelige symptomer på overbelastning ved skærmarbejde er smerter i nakken og skuldrene, hovedpine og prikken i hænder og fingre. Du er i farezonen, hvis du arbejder længe med pc eller tablet.

Ved skærmarbejde sidder du typisk med hænderne fastlåst på tastatur og mus, og arbejder med hurtige og præcise fingerbevægelser. Samtidig skal øjnene følge, hvad der sker på skærmen.

Det belaster de centrale muskler i nakken og skuldrene, som skal stabilisere både hovedet, armene og hænderne. Det betyder, at disse muskler spænder en lille smule hele tiden.

Nogle få muskelfibre belastes meget

Men det er ikke hele musklen, som belastes, som hvis man har lavet egentligt fysisk arbejde. Det er de samme få muskelfibre, som er i arbejde gennem store dele af arbejdsdagen. De belastes måske tæt på 100%, og det kan give smerter.

Man kalder dem ofte for Askepotfibre, fordi de ’står tidligt op, går sent i seng og slider hele dagen’.

Også musklerne på oversiden af underarmene kan blive overbelastede. Det skyldes, at de næsten konstant holder hænder og fingre løftet over tastaturet og musen. Derfor er det vigtigt at hvile hænderne ind imellem og at få støtte til underarmene på bordet

Det bedste råd: Skab variation

Variation er det bedste råd mod smerter og gener ved skærmarbejde. Det handler både om at variere din egen arbejdsstilling ved skærm, tastatur, mus, stol og bord. Men det handler også om at tilrettelægge arbejdet, så der opstår naturlige afbrydelser og pauser, som giver kroppen mulighed for at restituere.


Senest revideret den 8. april 2020