Ergonomi og bevægelse går hånd i hånd

God ergonomi ved skærmarbejdspladsen er ikke nok til at forebygge smerter og gener ved skærmarbejdet. Du skal også selv huske at passe på dig selv og variere dine arbejdsstillinger.

Din skærmarbejdsplads skal selvfølgelig indrettes, så den ikke belaster dig unødigt. Men selv den bedste skærmarbejdsplads, som er indrettet med det bedste udstyr efter de bedste ergonomiske principper er ikke nok.

Hvis du skal beskytte dig godt mod smerter i muskler og led, skal du også selv tænke på at skabe variation og bevægelse i løbet af arbejdsdagen.

Det forklarer professor Karen Søgaard, Syddansk Universitet i denne korte film fra Videncenter for Arbejdsmiljø:

Video: vfa.dk.

Brug kroppen – blot få minutter gør en forskel

Kroppen er skabt til bevægelse, ikke til stillesiddende skærmarbejde. Vi ved det godt - men alligevel er de fleste af os alt for dårlige til at skabe bevægelse og variation i det daglige arbejde.

I denne korte film forklarer professor Lars L. Andersen fra det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø hvor let det kan være: Blot 3x5 min. træning om ugen kan gøre en markant forskel.

(Video: vfa.dk)

Sådan kan du træne

 


Senest revideret den 15. april 2020