Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen for dig. Du accepterer ved at fortsætte.

OK, det er forstået.Læs mere om vores brug af cookies.
  • Min side
  • Om hjemmesiden
  • Nyhedsbrev
  • Kontakt
BFA Logo Negativ
KROP & KONTOR- Ergonomi og bevægelse på kontoret
  • Kroppen på kontoret 
    • Fem små film om ergonomi på kontoret
    • |Væk fra skrivebordet 
      • Hold mikropauser
      • |Sundt at afbryde stillesiddende adfærd
      • |Find jeres egen aktive kultur
      • |NEAT: Gode idéer til aktivt kontorarbejde
      • |GOSH: Bedre service - flere skridt
    • |En arbejdsplads i bevægelse 
      • Ice-breakers
      • |Udfordringer, lege og sange
      • |Aktiviteter i grupper
      • |Styrketræning og udstrækning
      • |Månedens motion
      • |Yoga mod stress
      • |Kvalitative bevægelser
      • |Aktive pauser
      • |Øvelser mod smerter
    • |Fakta om smerter
    • |Symptomer på slid
    • |Qi gong eller elastikøvelser? 
      • Video: Martin Spang Olsen
    • |Kost og bevægelse
  • |Skærmarbejdet 
    • "Sid ordentligt på stolen!"
    • |Hjemmearbejdspladsen
    • |Mus, tastatur og skærm
    • |Mobilt arbejde og distancearbejde 
      • Case: Den Digitale Hotline
      • |Fordele og ulemper ved mobilt arbejde
      • |Case: Nyt skrivebord hver dag
      • |Bærbare arbejdsstillinger
    • |Det kan I gøre sammen
    • |Det kan du selv gøre
    • |Pas på øjnene foran skærmen 
      • Regler om skærm og øjne
  • |Nudging 
    • STRÆK UD når du kan: Fem nudge til kontoret 
      • Erfaringer fra fire arbejdspladser
      • |Flere idéer til nudge på kontoret
    • |Nudging-guiden: Lav jeres egne løsninger
    • |Hvornår er et nudge et nudge?
    • |Hvorfor gør vi det ikke bare?
    • |De fem nudging-strategier
    • |Sådan får I kollegerne med
    • |Fire gode eksempler
  • |Sundhedsfremme 
    • Sundhed på arbejdspladsen 
      • Det brede sundhedsbegreb
      • |Sundhedsstyrelsens model
      • |Luxembourg-deklarationen
    • |Syv sunde arbejdspladser 
      • Aalborg Universitet
      • |Bornholms Regionskommune
      • |If Forsikring
      • |Københavns Kommune
      • |Rigshospitalet
      • |SAS Danmark
      • |Vejle Voksenservice
    • |Sundhed og det sociale fællesskab 
      • Fællesskabet motiverer
      • |En ballast i svære tider
      • |Fælles sundhed skaber social kapital
    • |Projekt 'Krop og Kontor'
    • |Projekt 'Sund Arbejdsplads'
    • |Husk etikken i sundhedsfremme 
      • Syv refleksionsspørgsmål
  • |Gang i forebyggelsen 
    • APV - det vigtigste redskab 
      • Dialogbaseret APV og trivselsarbejde 
        • Case: APV-pakker i Horsens
        • |Case: APV-dialog i Jyske Bank
    • |Træning halverer sygefraværet
    • |Husk etikken i forbyggelsen
    • |Skriv arbejdsmiljø på indkøbslisten 
      • Få indflydelse på indkøbene
      • |Gode råd til nyt udstyr
      • |Husk variation
      • |Samarbejder om indkøb
      • |Stå-måtter uden om aftalen
      • |Nordea påvirker stol før indkøb
    • |Dialogværktøj: Vejen til en sundere arbejdsplads
    • |Historiefortælling og sundhedsambassadører 
      • Sundhedsambassadører
      • |Historiefortælling
    • |Case: Fokus på at forebygge
  • |Ledelsens rolle 
    • Lederen er afgørende
    • |Sundt arbejdsmiljø er guld værd
    • |Ledelse og sygefravær
    • |Sundhedspolitik
    • |Erfaringer fra arbejdspladserne 
      • Lederens engagement er afgørende
      • |Involver medarbejderne
      • |Motivation
      • |Forankring
      • |Anerkendelse
      • |Sundhed handler om kultur
  • |Kloge indkøb til kontoret 
    • Overblik: Her kan kloge indkøb gøre en forskel
    • |Hvem gør hvad i indkøbet?
    • |En god indkøbspolitik
    • |Samarbejde med indkøberne
    • |Indflydelse på de centrale aftaler
    • |Indflydelse på de lokale aftaler
    • |Udnyt jeres decentrale råderum
    • |Case: Godt samarbejde i ATP
    • |Case: Produktudvikling på Rigshospitalet
    • Min side
    • Om hjemmesiden
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt

Min side

  • APV - det vigtigste redskab
    • Dialogbaseret APV og trivselsarbejde
      • Case: APV-pakker i Horsens
      • Case: APV-dialog i Jyske Bank
  • Træning halverer sygefraværet
  • Husk etikken i forbyggelsen
  • Skriv arbejdsmiljø på indkøbslisten
  • Dialogværktøj: Vejen til en sundere arbejdsplads
  • Historiefortælling og sundhedsambassadører
  • Case: Fokus på at forebygge
  • Forside »
  • Få gang i forebyggelsen »
  • APV - det vigtigste redskab »
  • Dialogbaseret APV og trivselsarbejde
Gem side ved at oprette dig som bruger her

Dialogbaseret APV og trivselsfremme

Traditionelle APV- og trivselsundersøgelser bruger et spørgeskema til at indsamle data og kortlægge problemer i arbejdsmiljøet. Men både kortlægning, vurdering og udvikling af handlingsplaner kan med fordel ske ved at supplere med samtale og dialog.

I den traditionelle skemametoder besvarer medarbejderne en række spørgsmål om arbejdsmiljøet, som derefter fortolkes og prioriteres af arbejdsmiljøgruppen, der også har ansvaret for handlingsplan og opfølgning.

Dialogbaseret arbejde med APV- og trivselsundersøgelser har fokus på at øge medarbejdernes ejerskab til resultaterne og løsningerne. Det ændrer ikke ved, at det formelle ansvar for APV ligger hos arbejdsmiljøgruppen. Men processen er anderledes, og både kortlægning, vurdering og udvikling af handlingsplan kan gennemføres i en åben samtale.

To arbejdspladser - to metoder

  • Eksempel: I Horsens Kommune får arbejdspladserne tilbudt en Trivselspakke i forlængelse af den 3-årige Trivselsundersøgelse. Alt efter resultaterne får den enkelte arbejdsplads tilbudt en stor eller lille pakke, som skal hjælpe arbejdspladsens MED-udvalg med at prioritere indsatser og formulere handlingsplaner. Fælles for dem er, at de bygger på samtaler, møder og dialog med ledelse og medarbejdere.

  • Eksempel: Jyske Bank gennemfører hele APV-processen i en åben dialog, hvor alle afdelingens medarbejdere og ledere deltager. Det sker på to møder, som begge faciliteres af en intern arbejdsmiljøkonsulent. På første måder kortlægger man arbejdsmiljøet og prioriterer indsatsområderne. På andet møde diskuterer man løsninger og handlingsplaner i fællesskab. Det giver et bredt ejerskab til hele processen.

Fordele ved den dialogbaserede metode

Både ved dialogbaserede APV-metoder og dialogisk opfølgning på fx medarbejderundersøgelser giver selve den åbne form en række mulige fordele og risici, som I bør være opmærksomme på: 

  • Fælles forståelse: En åben dialog kan give en fælles forståelse for gode og dårlige aspekter af arbejdsmiljøet, og for at vi påvirkes forskelligt og kan have forskellige tilgange til fx arbejdspres, samarbejde og løsning af kerneopgaven.

  • Flere ideer og engagement: Både i APV-arbejdet og i det brede arbejde med trivselsfremme kan den fælles diskussion bringe mange ideer og mulige løsninger på bordet med det samme. Man kan sammen formulere de indsatser, som har den bedste effekt, og som har den største opbakning og klangbund i medarbejdergruppen. 

  • Det giver bredere ejerskab, når indsatsområderne prioriteres i fællesskab, og man sammen diskuterer sig frem til løsninger og handleplaner. Det gælder både i opfølgning på APV, trivselsunder-søgelser osv. Måske kan ansvaret for konkrete indsatser fordeles på en bredere kreds af medarbejdere.

Risici ved den dialogbaserede metode

  • Visse emner egner sig ikke til dialogbaseret APV. Det gælder emner som direkte vedrører samarbejdet - fx mobning, konflikter og chikane - og relationer mellem medarbejdere og ledelse. Det kan der i stedet spørges til i en skriftlig APV som supplement. 

  • Skab tillid til processen: Nogle medarbejdere viger måske tilbage for at udtrykke kritiske holdninger til fx samarbejde, ledelse eller konflikter og mobning. Det kræver fortrolighed og tillid til både kolleger og ledelse at rejse problemer eller foreslå kontroversioelle løsninger i en åben dialog.

  • Kom hele vejen rundt: I et spørgeskema guides man rundt til de forskellige aspekter af arbejdsmiljøet: Fysisk arbejdsmiljø og ergonomi, indeklima, samarbejde og ledelse, krav/ressourcer osv. Hvis I vælger at lave kortlægningen på fx et personalemøde, skal I sikre jer, at I ikke overser nogle aspekter, fordi samtalen går i en bestemt retning.

Senest revideret den 09. juni 2016

Mere om forebyggelse på Arbejdsmiljøweb

Forebyggelse

Roller og opgaver for Arbejdsmiljøorganisationen

APV - arbejdspladsvurdering

Værktøjer i arbejdsmiljøarbejdet

Specielt om sygefravær

Nyhedsbrev fra KropogKontor.dk

* indicates required
  • Forside »
  • Få gang i forebyggelsen »
  • APV - det vigtigste redskab »
  • Dialogbaseret APV og trivselsarbejde

Læs om cookies

BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration, Studiestræde 3, 3. sal, 1455 København K.
Tlf: 33 93 12 55. Mail: sekretariat@3bar.dk