En arbejdsplads i bevægelse

Hent idékataloget her

Rejs dig op - kom væk fra skrivebordet

Har du siddet ned længe? Så rejs dig op nu, hent et glas vand, rul lidt med skuldrene og vug med hofterne, mens du læser videre. Det er nemlig ikke nok, at du er aktiv i fritiden: Selve det at sidde stille foran skærmen hele arbejdstiden er usundt.

Internationale studier viser, at langvarigt stillesiddende tid, som mange kontoransatte har,  er en betydelig risikofaktor for hjertekarsygdom, fedme, diabetes, førtidig dødelighed, samt muskel- og ledsmerter.

Læs hvorfor mikropauser og selv små afbrydelser i det daglige arbejde er med til at styrke sundheden.

'Let dig' i Kolding

Kolding Kommunes kampagne 'Let dig' har som mål at få borgere og ansatte til at sidde mindre og bevæge sig mere. Læs mere om kampagnen dens resultater her:

Bevægelse virker 

Forskning viser, at fysisk aktivitet kan medvirke til at:

  • Forebygge en række sygdomme, fx hjertekarsygdomme, diabetes og visse former for stress og psykiske lidelser.
  • Forlænge livet. Fysisk inaktive dør 5-6 år tidligere end fysisk aktive og er mere udsat for langvarige belastende sygdomme.
  • Give bedre alment velbefindende og livsglæde i form af fx bedre søvn, bedre humør og forbedre evne til at slappe af og dermed tackle stress.
  • Styrke koncentrationsevnen og kreativiteten.

Motion i fritiden er ikke nok

Selvom man følger Sundhedsstyrelsens råd om mindst 30 minutters fysisk aktivitet af moderat intensitet om dagen – plus et par ganges intensiv motion om ugen - opvejer det ikke de negative effekter af langvarig inaktivitet i løbet af eksempelvis en arbejdsdag på kontoret.

I stedet for blot at se på mængden og intensiteten af den motion, vi måske dyrker i fritiden, viser forskningen, at det er vigtigt at se på, hvor meget tid vi sidder stille. Det er altså ikke nok at dyrke sport i sin fritid, hvis man sidder foran en skærm otte timer hver dag - og måske tilmed snupper et par timer foran fjernsynet om aftenen.

Heldigvis gør selv små ændringer - såsom bevægelsespauser, varierede arbejdsstillinger og aktivitet i løbet af arbejdsdagen - en positiv forskel.

Færre smerter, bedre koncentration

Flere aktive pauser, hvor man går en tur eller laver nogle fysiske øvelser i løbet af dagen, styrker både medarbejderes generelle sundhed, giver færre smerter og forbedrer koncentrationen, viser undersøgelser. Og arbejdsgiverne skal ikke være bange for, at effektiviteten daler, hvis medarbejderne begynder at bevæge sig mere. For bevægelse stimulerer hjernen, så aktive pauser forbedrer såvel medarbejdernes effektivitet som kreativitet.

Selv flere timers ugentlig fysisk aktivitet, betalt af arbejdsgiveren, giver plus på bundlinjen, viser forsøgsprojektet Krop og Kontor fra BFA Velfærd og Offentlig administration og Sundhedsstyrelsen. Projektet viste, at medarbejdere på kontorarbejdspladser, der indførte op til 3,5 times ugentlig bevægelse i arbejdstiden, både fik det sjovere med hinanden og blev mere effektive.

Kroppen er skabt til bevægelse, ikke til stillesiddende skærmarbejde. Vi ved det godt - men alligevel er de fleste af os alt for dårlige til at skabe bevægelse og variation i det daglige arbejde.

Video: Prof. Lars L. Andersen forklarer, hvordan 3x5 min. træning om ugen kan gøre en markant forskel. (Video: vfa.dk)


Senest revideret den 15. april 2020